Kāpostu lauka joslas no drona lidojuma, fonā mežs un apmākušās debesis

Lauku atbalsta dienests (LAD) turpina pilnveidot esošos un ieviest jaunus risinājumus, kas samazina birokrātiju un atvieglo lauksaimniekiem iespēju pieteikties platību maksājumiem.

Viens no nozīmīgākajiem soļiem ir “zaļais koridors” – automatizēts process sistēmā, kas šobrīd aptuveni 70% platību pieteikumu izvērtē automātiski bez cilvēku iesaistes. Ja iepriekš “zaļais koridors” tika izmantots tikai pamatmaksājuma vērtēšanai, tad no 2025. gada tas jau aptver lielāko daļu platību maksājumu. Tāpat bioloģiskās saimniecības atzinumi, kuros nav konstatētas neatbilstības, tiek akceptēti automātiski, būtiski paātrinot platību maksājumu vērtēšanas procesu.

Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (EPS) lauksaimniekam platību maksājumu pieteikuma formā automātiski tiek norādīti vairāki iespējamie atbalsta veidi, piemēram, kādam atbalstam var pieteikties, ja saimniecībā tiek audzēts konkrēts kultūraugs. Lauksaimniekam tiek parādīts, kurām prasībām saimniecība atbilst un kurām – vēl nē, palīdzot precīzāk sagatavot platību maksājumu pieteikumu un izvairīties no kļūdām.

Arī šogad ir iespēja jau savlaicīgi sākt gatavot provizorisko platību maksājumu pieteikumu EPS, kas ļauj plānot, kā savā saimniecībā saimniekot gaidāmajā sezonā un ievērot prasības, lai saņemtu maksājumus. Ja lauksaimnieks izmanto vēl kādu citu sistēmu– informāciju no provizoriskā pieteikuma iespējams eksportēt un izmantot citās saimniecības pārvaldības sistēmās.

LAD katru gadu pilnveido monitoringa sistēmu, kas ļauj samazināt fizisko kontroļu pie lauksaimnieka uz vietas apjomu, kā arī ļoti ātri sniedz lauksaimniekam informāciju par prasību ievērošanu un izpildi. Ja satelītattēlos tiek konstatētas neatbilstības, LAD vispirms brīdina lauksaimnieku, dodot iespēju situāciju labot, nevis uzreiz piemērot sankcijas. Tāpat LAD atgādina par nosacījumu izpildi, piemēram, par nepieciešamību iesniegt fotoattēlus vai citu informāciju.

Publiskajā kartē tagad pieejama trīs gadu vēsture par laukiem, ļaujot redzēt, kas iepriekš audzis konkrētajā platībā.

LAD īsteno principu “Konsultē vispirms”, sniedzot visu nepieciešamo atbalstu un konsultācijas lauksaimniekiem. Ikdienā klienti var sazināties ar LAD speciālistiem, izmantojot kanālus, kas katram klientam ir ērtākais – gan apmeklēt 10 klientu apkalpošanas centrus dažādās vietās Latvijā, gan zvanīt pa klientu apkalpošanas tālruni +371 67095000 darba dienās no plkst. 8.00 līdz 20.00, gan rakstīt e-pastu.

LAD ir saglabājis iespēju platību maksājumu pieteikumu iesniegšanas laikā  iesniegt mutvārdu pieteikumu pa tālruni. Tas ir nozīmīgs atbalsts lauksaimniekiem, kuri apsaimnieko nelielas platības un kuriem nav datora, ātri un ērti iesniegt pieteikumu.

LAD turpina darbu pie birokrātijas mazināšanas, paplašinot publiski pieejamās informācijas apjomu, uzlabojot datu atrādīšanu publiskajās kartēs un nodrošinot klientiem pieeju iesūtīto bilžu vēsturei.

Saistītas tēmas

Birokrātijas mazināšana Platību maksājumi