Lauku ainava ar līkumotu zemes ceļu, kas ved cauri labības laukiem.

Lauku atbalsta dienests ir būtiski uzlabojis savu darbu, kā lauksaimnieki, zivsaimnieki un mežsaimnieki ērtāk un izmantojot mazāk resursu var pieteikties projektu īstenošanai dažādos atbalsta pasākumos (intervencēs), gan arī vieglāks būtu darbs projektu īstenošanas laikā.

 

Pieteikšanās projektu īstenošanai dažādos atbalsta pasākumos (intervencēs) – vienkāršota

Lai pieteiktos dažādiem investīciju pasākumiem, ir vienkāršotas pieteikšanās veidlapas, tajās jau automātiski tiek atrādīta informācija no Valsts ieņēmumu dienesta un citu institūciju sistēmām, no iepriekšējiem konkrētā klienta īstenoto projektu aprakstiem, informācija par platībām, ja klients pieteicies platību maksājumu saņemšanai, dati no dzīvnieku reģistra un cita informācija.

Ir veiktas izmaiņas Ministru kabineta noteikumos, lai iepirkuma procedūru padarītu ērtāku. Ja klientam ir jāveic iepirkums, jo nevar izmantot Tehnikas un iekārtu kataloga iespējas, tad iepirkumā vajag 2 pretendentu piedāvājumus, nevis 3 piedāvājumus, kā tas bija iepriekš. Cenu aptaujām ir palielināts slieksnis no 1000 eiro un 2000 eiro. Ir vienkāršota cenu aptaujas aizpildīšanas informācija LAD Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā: klientam vienkāršotās cenu aptaujas gadījumā ir jāievada mazāks informācijas apjoms, iesniedzot projekta pieteikumu.

Vairākos pasākumos klienti var neveikt iepirkuma procedūru, bet izmantot Tehnikas un iekārtu katalogu, līdz ar to būtiski ir mazināts birokrātiskais slogs, jo nepieciešamo aprīkojumu vai tehnikas vienību var izvēlēties no kataloga piedāvājuma.

Katalogā ērtā un apkopotā veidā ir pieejama informācija par tehnikas vienībām, ko klienti var iegādāties, priekšrocība ir mazāks patērētais laiks lauksaimniekiem projekta pieteikuma aizpildīšanai, kā arī vieglāka atbilstošas tehnikas un iekārtu izvēle iecerētā projekta īstenošanai. Samazināsies arī kļūdu rašanās iespējas izmaksu pamatojošās projekta dokumentācijas sagatavošanā un pārbaudē.

 

Projektu īstenošanas gaita un maksājumu pieprasījumi

LAD ātrāk veic iesniegto projektu vērtēšanu un rindošanu – vidēji šis process tiek veikts par vienu nedēļu ātrāk, nekā tas bija iepriekš. Ātrāk notiek arī iesniegto maksājumu pieprasījumu izskatīšana, līdz ar to klienti ātrāk saņem finansējumu, lai sekmīgi varētu sasniegt izvirzītos mērķus.

Projektu gaitā LAD vairāk uzticas klientiem un būtiski ir samazinājis klātienes kontroļu apjomu. Ņemot vērā īstenoto projekta veidu, klientiem jāiesniedz fotoattēli, kas apliecina iekārtu, būvniecības vai citu investīciju atbilstību, līdz ar to LAD kontrolieri vairs nedodas kontrolēs uz saimniecību.

Projektu uzraudzības periodā LAD neprasa klientiem iesniegt atskaites, bet izmanto Valsts ieņēmuma dienesta, Dzīvnieku reģistra un platību maksājumu datus. Pārstrādes uzņēmumiem, kuri īsteno projektus, LAD vairs neprasa Pārtikas veterinārā dienesta un Valsts vides dienesta izziņas.

Līdz šim bija daudz diskusiju par tehniku, ko var iegādāties lauksaimnieki. Tika saņemti priekšlikumi rast iespēju iegādāties arī lietotu tehniku ar lielāku vecumu, tāpēc atbalsta pasākumā mazajiem lauksaimniekiem un modernizācijas pasākumā lauksaimnieki, ja iespējams precīzi identificēt tehnikas vecumu, var iegādāties līdz 15 gadiem vecu lietotu tehniku.

 

Konsultatīvais atbalsts un vizuālās identitātes prasības

Lauku atbalsta dienests ievēro pieeju (“konsultē vispirms”) - sniegt visu nepieciešamo informāciju klientiem pirms projektu iesniegšanas, skaidrojot, kā pareizi ievērot nosacījumus, lai pēc iespējas vairāk klientu sagatavotu pareizus un atbilstošus projektu pieteikumus. Ikdienā klienti var sazināties ar LAD speciālistiem, izmantojot kanālus, kas katram klientam ir ērtākais:

-apmeklēt 10 klientu apkalpošanas centrus dažādās vietās Latvijā, kā arī saņemt klātienes konsultācijas vairākos sektoros;

-zvanīt pa klientu apkalpošanas tālruni +371 67095000 darba dienās no plkst. 8.00 līdz 20.00;

-rakstīt e-pastu, lai saņemtu rakstisku atbildi;

-nepieciešamības gadījumā vienoties par saziņas iespēju tiešsaistē.

Ņemot vērā, ka atbalsta saņēmējiem ir jāievēro ļoti stingras vizuālās identitātes prasības, LAD ir sagatavojis skaidrojošu informāciju par prasībām ar paraugiem plakātiem un plāksnēm.

LAD piedāvā arī individuālas konsultācijas klientiem, lai visas vizuālas identitātes prasības katrā saimniecībā vai uzņēmumā tiktu ievērotas atbilstoši. Ņemot vērā, ka ne vienmēr klientiem ir iespējas izdrukāt plakātus, LAD gan lauksaimniecības, gan zivsaimniecības, gan mežsaimniecības atbalsta pasākumos tos sagatavo klientiem arī drukātā veidā.

Saistītas tēmas

Birokrātijas mazināšana